Penyakit Charcot-Marie-Gigi - Ayurveda Rawatan Herba

Penyakit Charcot-Marie-Gigi - Ayurveda Rawatan Herba

Penyakit Charcot-Marie-Gigi adalah kumpulan penyakit keturunan yang memberi kesan kepada saraf di kaki. Gejala biasanya muncul di zaman remaja atau awal dewasa, dan termasuk kelemahan di kaki, pergelangan kaki dan kaki; kehilangan sebahagian besar otot; gerbang kaki tinggi; bergulung jari kaki; menurun keupayaan untuk menjalankan; drop kaki; gaya berjalan janggal; jatuh kerap; dan kebas dan sakit di kaki dan kaki.

Rawatan Ayurveda syarat ini bertujuan untuk merawat gejala dan membaiki kerosakan kepada saraf membekalkan kaki. Ubat-ubatan seperti Tapyadi-Loh, Kaishor-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Yograj-Guggulu, Sinhanaad-Guggulu, Ekang-Veer-Ras, Vat-Gajankush-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Maha-Rasnadi-Guggulu dan Bruhat- Vat-Chintamani digunakan untuk merawat kerosakan saraf, lemah otot dan sensasi daripada kaki yang terlibat berkurangan. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan untuk tujuan ini termasuk Guggulu (Commiphora mukul), Shallaki (Boswellia serrata), Rasna (Pluchea lanceolata), Nirgundi (Vitex negundo), Tagar (Valeriana Wallichii), Vishwa (Zinziber officinalis), Guduchi (Tinospora cordifolia ), Deodar (Cedrus deodara), Erandmool (Ricinus communis), Bala (Sida cordifolia), Ashwagandha (Withania somnifera), Shalparni (Desmodium gangeticum) dan Prushnaparni (Uraria Picta).

Minyak berubat seperti minyak Mahanarayan, minyak Vishgarbha, minyak Bala, minyak Mahamash dan minyak Chandan-Bala-Laxadi digunakan pada bahagian yang terjejas. Ini diikuti dengan anjuran wap setempat menggunakan ubat-ubatan seperti Nirgundi-Qadha dan Dashmool-Qadha. Prosedur khusus Panchkarma seperti 'Pizichil' dan 'Shashtikshali-Pindsweda' juga berguna dalam meningkatkan pukal otot dan kekuatan di kaki yang terlibat. Dalam Pizichil, a, titisan panas berterusan minyak ubat dikekalkan pada bahagian yang terjejas, bersama-sama dengan urutan ringan. Dalam Shashtikshali-Pindsweda, kain-paket yang mengandungi beras dan Bala (Sida cordifolia), dimasak dalam susu, perlahan-lahan menggosok lebih otot terjejas.

Permulaan awal rawatan adalah penting untuk mengelakkan atrofi otot dan kecacatan kekal pada kaki. Senaman yang kerap, fisioterapi dan penjagaan kaki adalah aspek penting dalam pengurusan keadaan ini.

1 komentar:

  1. It's a mixer of the body of insects and fungus. A fungus on a caterpillar's head, which is used as a medicine. It has an Indian name called Kida Jadi, which is known as an insect herb. Kida Jadi founds on the Himalayas, also known as Himalayan Viagra and energy booster, also effective for many diseases, including impotence and cancer, more expensive than sleep. It improves strength, increases energy levels, where it is used for medical purposes since the 14th century. Keeda Jadi Supplier Kida Jadi mushroom

    BalasHapus