Bagaimana untuk Penyembuhan yang baru lahir Sembelit

Bagaimana untuk Penyembuhan yang baru lahir Sembelit

Penyakit bayi yang baru lahir 'yang sering ditemui biasanya dikaitkan dengan sembelit, di mana mereka mempunyai pembuangan air besar jarang atau sukar. Kerosakan ini dapat dikesan kembali kepada sama ada kekurangan air dalam diet mereka atau penyelarasan miskin antara saraf dan otot-otot kolon dan usus. Kekerapan biasa penyingkiran tahi di kalangan bayi adalah pada setiap hari.

Apabila makanan dihadamkan, ia bergerak ke bawah usus yang menyerap air dan nutrien. Komponen tidak diserap makanan menjadi najis. Ini hanya boleh dilakukan walaupun apabila terdapat air yang cukup kiri dalam bahan-bahan yang tidak diserap. Dalam usaha untuk perkara tahi keluar dari rektum, otot-otot di dalam usus dan rektum yang lebih rendah mestilah mampu membuat penguncupan dan kelonggaran yang sesuai. Satu lagi punca yang dikenal pasti bagi sembelit di kalangan bayi adalah suis daripada susu ibu kepada formula atau sebaliknya. Ketidakserasian susu juga boleh menjadi sebab yang lain.

Pada tahi bayi anda

Dalam masa dua puluh empat jam, bayi mempunyai penyingkiran tahi pertama selepas kelahiran. Najis biasanya tebal dan melekit, yang maju ke kuning lembut pada minggu pertama kehidupan mereka. Secara purata, bayi susu ibu tahi lapan hingga sepuluh kali sehingga seminggu pertama mereka. Bayi bulan yang diberi susu ibu mempunyai tabiat biasa mengeluarkan perut mereka hingga empat kali sehari. Mereka yang formula bosan tahi usia ini lebih rendah berbanding dengan rakan-rakan mereka susu ibu. Najis mereka biasanya tan atau kuning dan lebih sukar. Pada usia dua bulan, bayi membuang najis mereka sekali atau dua kali dalam satu hari.

Bahaya Sembelit di kalangan bayi

Bayi yang tidak mengeluarkan usus mereka dalam tempoh empat puluh lapan jam dari kelahiran mereka perlu segera tertakluk kepada penilaian perubatan lebih teliti kerana ia mungkin bermakna kerosakan yang lebih serius seperti:

"Hipotiroidisme, ketidakseimbangan hormon
"Meconium ileus
"Penyakit Hirschsprung ini

Baru lahir Sembelit Menyembuhkan

Ubat-ubat yang ada yang ibu bapa boleh lakukan untuk bayi mereka adalah mudah, tetapi nasihat doktor mesti dicari. Sesetengah ubat-ubatan ini adalah seperti berikut:

- Susukan bayi kerana makanan yang paling mudah dicerna bagi mereka adalah susu ibu.
- Memberi makan bayi dengan air dengan menggunakan penitis mata, atau apabila mereka sudah mampu menyusu botol, menyediakan mereka sebotol air sehari.


- Cairkan 1/16 sudu magnesium dalam air dan mentadbir campuran untuk bayi dengan menggunakan botol.
- Urut perlahan-lahan perut bayi 'menggunakan lembut pergerakan bulatan kecil dari kiri ke kanan dan atas ke bawah sekerap sepuluh kali sehari.
- Satu sudu teh sehari minyak flaks yang boleh dicampur dengan susu atau air dan diberi makan dengan menggunakan botol juga membantu mengelakkan sembelit.
- Mentadbir enema bayi: Sediakan air suam. Meletakkannya ke dalam picagari mentol. Menggunakan minyak zaitun untuk bersedia picagari dan dubur budak itu. Pastikan bahawa mentol tidak mengandungi gelembung udara. Masukkan hujung ke dalam dubur bayi di setengah inci. Memerah air suam dengan cara yang sangat lembut. Ulangi prosedur sehingga bayi itu mengeluarkan kotoran. Berunding dengan pakar pediatrik anda sebelum melakukan enema!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar