Penggunaan madu dalam penjagaan luka

Penggunaan madu dalam penjagaan luka

Madu telah digunakan selama berabad-abad untuk menyembuhkan luka. Apabila antibiotik datang di tempat kejadian pada tahun 1940-an, madu hilang dalam populariti sebagai agen penyembuhan. Kini, sebagai kebimbangan telah dipasang mengenai percambahan antibiotik tahan organisma (Aros), ahli-ahli sains telah mula mengkaji semula beberapa ubat-ubatan masa terbukti yang dikenali untuk rawatan luka. Madu adalah salah satu daripada ubat-ubatan lama yang sedang dikaji dengan mata segar.

Bagaimana madu digunakan dalam pengurusan luka?

Apabila digunakan untuk luka bakar, madu dikenali untuk melegakan ketidakselesaan yang dikaitkan dengan luka terbakar dan untuk membantu menyembuhkan luka terbakar dengan lebih cepat. Madu juga telah ditunjukkan kepada:

Meningkatkan penyembuhan
Mengurangkan masa penyembuhan
Mengurangkan pembentukan parut
Madu, khususnya Manuka madu, telah ditunjukkan untuk menjadi berguna terhadap beberapa jenis bakteria tahan. Manuka berasal dari tumbuhan dengan nama yang sama yang berasal dari New Zealand.

Bagaimana madu membantu dalam penyembuhan?

Madu telah ditunjukkan untuk merangsang monosit manusia (sejenis sel darah putih yang bertanggungjawab untuk fagositosis bahan-bahan asing) untuk menghasilkan cytokines radang. Sitokin dirembeskan oleh sel-sel imun dalam tindak balas kepada patogen, dan isyarat sel imun untuk meningkatkan tindak balas mereka terhadap patogen.
Madu juga agen anti-bakteria yang kuat kerana beberapa sebab:

Madu mempunyai kandungan gula yang tinggi
Madu mempunyai kandungan lembapan yang rendah
Madu mewujudkan persekitaran berasid
Madu mengandungi hidrogen peroksida
Berapa banyak madu harus digunakan?
Jumlah madu yang diperlukan untuk merawat luka yang secukupnya adalah satu perkara yang kontroversi, dengan beberapa kajian bersetuju kepada berapa banyak madu boleh diguna pakai, atau berapa kerap dan dengan apa kaedah itu hendaklah digunakan.

Menggunakan madu pada luka diabetik

Walaupun beberapa kajian telah dijalankan khusus kepada penggunaan madu dalam pengurusan ulser diabetes, orang-orang yang boleh didapati telah memihak kepada penggunaan madu. Madu telah dilaporkan sebagai lebih berkesan daripada rawatan konvensional di lebih daripada 100 laporan kes untuk rawatan luka kronik. Dalam satu kajian tertentu, madu berkesan apabila beberapa rawatan lain gagal dalam ulser kaki diabetik dijajah dengan Pseudomonas, vancomycin tahan enterococci (VRE) dan methicillin tahan Staphylococcus aureus (MRSA). Luka itu dilaporkan telah sembuh perlahan-lahan, dan ia telah teori bahawa cara di mana madu diproses mungkin telah membuang beberapa komponen yang berfaedah, termasuk beberapa keupayaan antibakteria.

Masalah dengan menggunakan madu untuk penjagaan luka

Tidak terdapat sebarang laporan kesan alahan kepada madu sendiri, tetapi sesetengah individu mungkin sensitif kepada debunga lebah atau protein dalam madu. Juga, apabila madu digunakan dalam jumlah yang banyak, tisu menyebabkan dehidrasi. Ini mudah diatasi dengan penggunaan pek masin. Beberapa pesakit telah melaporkan ketidakselesaan cukup teruk bahawa permohonan madu tidak boleh diterima, tetapi sesetengah pesakit tidak melaporkan rasa pedih sementara.

Oleh kerana komposisi madu, secara langsung menggunakan madu untuk luka mungkin tidak berkesan kerana madu itu boleh diperah daripada sisi persalinan. Di samping itu, luka-luka yang banyak exudative boleh mencuci madu yang dipohon dari katil luka. Atas sebab ini, kuah berubat dengan madu kini sedang dihasilkan dalam bentuk yang steril. Kuah tersebut bersedia untuk dapat mengendalikan jumlah besar exudate supaya madu dalam kuah kekal dalam hubungan secara langsung dengan luka yang dirawat. Kuah perlu ditukar apabila tepu.



Luka pengurusan penjagaan sedang mengalami perubahan yang pesat di mana maklumat baru diperoleh sentiasa. Sebagai pakar kesihatan, jumlah maklumat baru dapat banyak. Pada educators.com luka, kami komited untuk menyediakan anda dengan terkini, sebahagian besar pengetahuan yang up-to-tarikh berdasarkan bukti yang ada.
Jika anda berminat untuk menjadi penjagaan luka disahkan pakar, sila layari www.woundeducators.com belajar bagaimana mudah ia adalah untuk mengambil kerjaya anda ke peringkat seterusnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar