Kesan psikologi Minyak Essential

Kesan psikologi Minyak Essential

Persepsi Fragrance adalah satu pengalaman yang subjektif; kita perlu mengalami wangian dalam usaha untuk kita menyedarinya dan apa yang berbau menyenangkan untuk satu orang mungkin menyinggung perasaan yang lain. Persepsi individu adalah satu pengalaman yang subjektif dan unik; dua orang mungkin tidak menggambarkan bau yang cara yang sama. Aplikasi aromaterapi mempengaruhi mood, emosi dan ingatan. Aroma yang untuk menjadi alat yang sangat berkesan yang digunakan dalam kerja-kerja bersantai kerana ia secara langsung mensasarkan fikiran dalam dan memintas lisan, minda sedar. Selalunya kesan fisiologi aroma tertentu diatasi oleh persatuan-persatuan tertentu individu emosi dan pilihan psikologi. Kajian mengenai kesan psikologi aroma dipanggil aromachology.

Apabila membuat gabungan terapeutik perkara-perkara ini perlu diambil kira untuk adalah untuk bahawa pelanggan akan mempunyai tindak balas psikologi positif; sama ada orang yang mendapati ia rangsangan atau sedating, mana-mana persatuan universal aroma mempunyai, sebagai contoh meningkat menunjukkan kewanitaan, cinta, ketuhanan dan kemanisan kepada kebanyakan budaya, pengertian aroma mengikut persekitaran, masyarakat, dan faktor budaya, sebagai contoh kemenyan adalah berkaitan dengan kemenyan dibakar di dalam gereja Katolik Rom dan tanggapan pertama aroma orang itu mempunyai sebab persatuan peribadi dan pilihan sama ada positif atau negatif.

Terdapat perkara yang sedemikian sebagai untuk banyak perkara yang baik dan yang sangat penting untuk ingat dengan aromaterapi. A halus, menyenangkan aroma adalah lebih bermanfaat untuk mendapatkan mood, emosi atau kesan psikologi, tetapi jika perasaan kita bau kagum dengan berlebihan aromatik, badan boleh bertindak balas secara negatif. Sebagai contoh: aroma erogenous perlu sangat menarik dan menyeronokkan dalam jumlah yang kecil, tetapi jika bau ini adalah untuk pekat lebih daripada mungkin akan mempunyai aroma yang menjijikkan maka aroma afrodisiak.

Deria bau hanya erti kata bahawa secara langsung dikaitkan dengan lobus limbic otak, di mana pusat kawalan emosi terletak. Ini adalah di mana keresahan, kemurungan, ketakutan, kemarahan, kegembiraan dan emosi yang lain datang. Sistem limbic bersambung dengan otak yang mengawal kadar jantung, tekanan darah, pernafasan, memori, tahap tekanan dan keseimbangan hormon - itulah sebabnya minyak pati mempunyai kedua-dua kesan fisiologi dan psikologi. Rasa sentuhan, rasa, pendengaran dan penglihatan semuanya dikaitkan dengan Thalamus, yang suis otak, lulus rangsangan ke korteks serebrum. Inilah sebabnya mengapa bau aroma khas boleh membawa kenangan, perasaan dan emosi sebelum kita sedar pun ia

Kita semua telah mengalami persatuan aroma, kita hidu bau yang tertentu dan dengan segera ia membuatkan kita memikirkan sesuatu. Terdapat kesan yang besar ke atas tindak balas fisiologi dan psikologi seseorang kerana persepsi individu aroma yang. Emosi dikaitkan dengan aroma adalah subjektif dan gaya hidup dan budaya mempunyai pengaruh yang besar ke atas ini, sebagai contoh ramai orang yang biasa dengan masakan think Asia makanan apabila mereka bau halia.

Walaupun terkena aroma dan mengalami emosi pada masa yang sama, pendedahan masa yang akan datang berlaku kepada aroma yang sama emosi yang dialami berkaitan dengan emosi pertama merasakan bahawa kali pertama. Sentiasa benarkan orang yang mengalami aroma minyak sebelum campuran yang dimuktamadkan atau rawatan aromaterapi dimulakan untuk membolehkan mereka mengalami aroma. Tempoh juga kritikal; dari semasa ke semasa mengubah minyak yang digunakan adalah satu perkara yang baik untuk dilakukan, cara bahawa orang yang tidak dipengaruhi oleh udara yang akan melambatkan rawatan ke bawah.

Kuasa cadangan positif pergi cara yang sangat panjang; jika anda memberitahu bau yang menyenangkan reaksi hendaklah positif dan diberitahu bau yang jahat tindak balas yang paling mungkin akan menjadi negatif. Hanya berfikir tentang aroma yang mengubah gelombang otak. Jika seseorang perlu bertenang dan kembali bertenaga dan diberitahu bahawa campuran yang akan membantu mereka bertenang, selepas menggunakan gabungan mereka akan lebih cenderung untuk bertenang kerana kuasa cadangan.

Cara terbaik untuk melihat ini adalah bahawa aroma kesan kepada kita semua berbeza dan terdapat banyak faktor yang membuat minyak memberi kesan kepada kita cara yang mereka lakukan, itu sebabnya minyak pati akan mempunyai kesan yang berbeza pada orang yang berbeza.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar