The Penggunaan Lintah

The Penggunaan Lintah

Lintah boleh digunakan dalam banyak aplikasi terutamanya untuk tujuan perubatan dan kosmetik. Penggunaan tradisional lintah adalah dengan membiarkan lintah untuk menghisap darah badan pesakit untuk gejala bantuan seperti sakit kepala dan menyertai kesakitan. Minyak lintah diketahui oleh masyarakat tempatan untuk meningkatkan keupayaan seks manusia. Di India, ia digunakan untuk mencegah keguguran rambut. Penggunaan perubatan Cina lintah sebagai dan ramuan untuk pelbagai rawatan. Perubatan moden menggunakan bahan yang diekstrak daripada lintah untuk mengubati penyakit darah yang berkaitan.

Lintah telah digunakan untuk tujuan perubatan sejak lebih 2000 tahun yang lalu. Satu contoh menggunakan lintah untuk menyedut keluar darah di dalam badan untuk mencapai tujuan penyembuhan. Hari ini terdapat aplikasi klinikal sebenar dalam kaedah ini; mereka adalah nilai yang besar kepada pakar bedah plastik apabila kesesakan vena kulit dan otot kepak menjadi masalah. Lintah boleh menghisap darah di sendi di mana darah tersumbat dan membuat ia mengalir lagi. Lintah hari ini digunakan dalam plastik dan rekonstruktif pembedahan di seluruh dunia. Ada juga kajian yang berjaya dijalankan ke dalam melegakan gejala-gejala osteoartritis dengan menggunakan lintah.
Satu kemajuan lebih besar dalam menggunakan lintah dalam bidang perubatan adalah bahawa mereka telah diluluskan di Amerika untuk digunakan dalam tujuan terapi. Lintah Live sedang diagihkan kepada pelbagai lokasi di negara ini dan juga di seluruh dunia untuk digunakan. Selepas menghisap darah, lintah-lintah dirawat di cara yang sama seperti lain-lain prosedur rawatan darah bahawa mereka hanya boleh digunakan pada pesakit yang sama. Ini adalah untuk mencegah penularan penyakit yang dibawa oleh darah.

Penggunaan lain lintah juga termasuk rawatan mata hitam. Hirudin, anti-koagulan daripada lintah boleh digunakan dalam rawatan keradangan telinga tengah. Ia juga sedang dibangunkan untuk kegunaan eksperimen sebagai antikoagulan sistemik, dan mungkin membuktikan berguna dalam invitro pensampelan darah. Dengan mengeluarkan serum anti-pembekuan dari penyelidik lintah sedang memencilkan sebatian baru farmaseutikal untuk rawatan akhirnya penyakit jantung.

Dari sejarah, lintah adalah penting dalam ubat Century ke-19 untuk pertumpahan darah, satu amalan dipercayai menjadi penawar bagi apa-apa daripada sakit kepala untuk gout. The lintah perubatan semakin popular dalam perubatan moden terima kasih kepada kerja-kerja Dr Roy Sawyer, seorang ahli sains Amerika yang menubuhkan ladang lintah pertama di dunia.

Beribu-ribu pesakit berhutang reattachment yang berjaya bahagian badan untuk pendahuluan teknologi dalam pembedahan plastik dan rekonstruktif; sekurang-kurangnya beberapa operasi ini mungkin telah gagal jika lintah belum diperkenalkan semula ke dalam bilik operasi. Kunci kejayaan adalah dari apa yang terkandung dalam gigitan lintah, yang menusuk luka yang berdarah literal berjam-jam. Air liur lintah mengandungi bahan yang membius kawasan luka, mengembangkan saluran darah untuk meningkatkan aliran darah, pada masa yang sama menghalang darah daripada pembekuan. Biasanya pakar bedah boleh mendapatkan darah untuk mengalir dalam arteri reattached tetapi tidak urat. Dengan peredaran vena teruk terjejas, darah akan jari reattached menjadi sesak; bahagian reattached bertukar menjadi biru dan mati dan adalah pada risiko serius yang hilang. Pada masa ini lintah mula memainkan peranan utama mereka dalam melepaskan darah pembekuan.

Penternakan lintah adalah satu industri yang semakin popular kerana penggunaan lintah lebih telah ditubuhkan. Salah satu sebab adalah juga kerana jumlah mendapat lintah-lintah kurang dalam hutan, selepas penggunaan yang berat racun serangga dan racun perosak. Lebih banyak penyelidikan yang berterusan dalam mencari kegunaan lintah yang boleh membantu kita untuk mengubati masalah darah yang berkaitan seperti penyakit jantung dan kolesterol juga tinggi dalam badan kita. Peranan lintah akan mengubah daripada makhluk menghisap darah yang ditakuti oleh ramai orang pembantu besar dalam kesihatan kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar